MajesticSEO

MajesticSEO

Er zijn veel tools die door online marketeers en zoekmachine specialisten dagelijks gebruikt worden. Tot die lijst kan er één tool niet ontbreken: MajesticSEO. In deze blog lichten we uitgebreid toe wat je met de tool kan.

MajesticSEO – Een premium tool?

Allereerst moet er gezegd worden dat deze tool helaas niet gratis is. De gratis versie biedt helaas dusdanig weinig mogelijkheden dat je beter direct aan de slag kunt gaan met een premium pakket. Het zilveren pakket is toereikend voor kleine bedrijven. Mocht het om een grootschaligere bezigheid gaan, dan kun je altijd uitbouwen naar een groter pakket.

Zodra je een pakket aangeschaft hebt, kun je aan de slag.

MajesticSEO – Wat kun je ermee?

Hoofdzakelijk wordt deze tool gebruikt voor een aantal doeleinden.

  • Concurrentie-analyse: Majestic kan inzicht geven in de backlinkprofielen van concurrenten. Deze toepassing gaat verder dan alleen een overzichtje waarin je kunt zien hoeveel links er verwijzen naar de websites van concurrenten. Er wordt ook onderscheid gemaakt tussen dofollow en nofollow backlinks. Ondanks het feit dat het de data grotendeels geactualiseerd is, ontbreekt er nog steeds het een en ander. Niet alle backlinks worden opgenomen, omdat sommige backlinks nog niet ontdekt zijn door het systeem en het link type is ook niet altijd correct. Zo zijn er vaak backlinks als ‘verwijderd’ aangeduid, terwijl deze nog steeds werkend op de pagina worden vertoond.

    Afbeelding1

  • Meten van je bedrijfsautoriteit: Majestic heeft een eigen algoritms waarmee het een indicatie geeft van de ‘trust flow’ en ‘citation flow’ van websites. Dit is iets ander dan je Page Authority (PA) en Domain Authority (DA). Het heeft te maken met de ‘spam’ factor van je linkprofiel, oftewel de mate van natuurlijk gegenereerde links versus linkprofielen bestaande uit Startpagina(kloon) backlinks. Bovendien wordt de trust flow ook deels bepaald op basis van de relevantie van de backlinks. Stel dat je een webshop hebt in schoenen, dan is het niet logisch dat de backlinks afkomstig zijn van een startpagina over auto’s. Relevantie is key geldt niet alleen voor je linkprofiel, maar ook voor de geloofwaardigheid van je bedrijf. Het devies: voorkom irrelevantie en ga voor kwaliteit boven kwantiteit.

Afbeelding2

  • Zoektocht naar relevante linkpartners: Doordat je inzicht krijgt in de backlinkprofielen van concurrenten, kan je ook ontdekken welke websites wellicht ook een link willen opnemen naar jouw website. Deze websites kun je vervolgens gemakkelijk benaderen. Het achterhalen van potentieel interessante linkpartners is voornamelijk een bezigheid voor zoekmachinespecialisten, maar biedt ook transparantie voor de klant. Deze kan met tools zoals Majestic natrekken wat de concurrent doet en kan bovendien kijken of zijn/haar zoekmachinespecialist goed werk verzet heeft. Hij kan immers natrekken hoeveel backlinks er gerealiseerd zijn en hoe waardevol deze backlinks zijn (door trust en citation flow te analyeren).
  • Ankerteksten analyseren: De ankerteksten – woorden die de backlink naar websites omvatten – worden door Majestic opgehaald en vervolgen op een visuele manier afgebeeld. Des te dikker het woord des te vaker dat woord als ankertekst gebruikt wordt. Door slimme ankerteksten te kiezen, kan je je posities in Google positief beïnvloeden.Afbeelding3

Er zijn nog meer kleine features die deze tool biedt en er komen nog regelmatig kleine updates waardoor de tool nog geavanceerder, beter en sneller wordt. Mocht je serieus met je online vindbaarheid bezig willen zijn, dan is dit de tool die ik je zeker kan aanraden. Niet heel erg aan de prijs en toch kwalitatief goede data om direct aan de slag te gaan. Kortom, een handig middel om jouw online vindbaarheid te analyseren, verbeteren en op de hoogte te blijven van de concurrentie.

Bekijk de tool op https://nl.majestic.com

Deze gastblog is geschreven door Joep Franssen, oprichter van WebNexus.

 

Leave a Comment

Your email address will not be published.